CONCERT-AGENDA

RESERVEREN: MAIL ONS

 

programma 2018  

 

 


Zondag 13 mei 2018 aanvang 15:30 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

W E S T   M Y   F R I E N D

Twee jaar na hun fraaie debuut bij Roots aan de Zaan doen ze Zaandam andermaal aan, nu op een zondagmiddag. Normaal gesproken een kwartet, voor nu even een trio – afkomstig uit het Canadese Vancouver Island, dat een mix vertolkt van indie roots en chamber folk. De leden zijn klassiek geschoold en met hun meerstemmige zang maakten ze direct veel indruk in Canada. Hun debuutalbum Place werd in 2012 tot ‘Roots Album Of The Year’ uitgeroepen bij de Vancouver Island Music Awards.

In 2014 verscheen hun tweede CD When The Ink Dries en hierop lieten ze horen dat ze buiten de geijkte paden van de folkmuziek durfden te treden. Het muzikaal palet op dit album varieerde van intiem samenspel van de virtuoze muzikanten tot rijk georkerstreerde arrangementen en eigenzinnige songs: een snuf old world klezmer, een vleug Broadway showtunes, een teug bluegrass-samenzang, ingepakt middels fraai mandoline- en accordeonspel. Toen West My Friend in april 2016 bij Roots aan de Zaan speelde was hun derde album Quiet Hum net uit.

“Canadiana” van de bovenste plank van een zeer veelbelovende band.

“Utterly captivating, exploratory folk music” – folkradio .co.uk

West My Friend bestaat uit Eden Oliver (zang, gitaar), Alex Rempel (mandoline, zang) en Jeff Poynter (accordeon, zang). Normaal gesproken is de band een kwartet, maar bassist Nick Mintenko blijkt door omstandigheden tijdelijk verhinderd.

TOEGANG € 10.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)

LEDEN GRATIS

-kinderen halve prijs-


Vrijdag 8 juni 2018 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

M A R T I N   S I M P S O N

UITVERKOCHT!

Een naam die bij de folk-kenners op een vrij eenzame top staat, een top met in de nabijheid lieden als Richard Thompson en Bert Jansch. Met andere woorden: de gitaar is hier in handen van een ware maestro. Martin Simpson’s interpretaties van traditionele folksongs zijn simpelweg pure meesterwerkjes. Zijn solo-optredens zijn intens, veelzijdig en betoverend. Wereldwijd wordt hij gerespecteerd als één van de beste akoestische- en slide-gitaristen. Simpson combineert als geen ander diverse elementen uit de Britse, Afro-Amerikaanse en old-time muziek. Hij woonde dan ook vijftien jaar in de USA, en dat is hoorbaar. Bovendien heeft hij zelf een aantal parels geschreven. Hij werkte op het podium en op albums samen met o.a. June Tabor, Jackson Browne, Danny Thompson, Danú, Martin Carthy, Cara Dillon, David Lindley, Roy Bailey, David Hidalgo, Steve Miller, Dick Gaughan en eerdergenoemde Richard Thompson.

De BBC Radio 2 Folk Awards zijn zo ongeveer de Oscars van de Britse folk. Martin Simpson is niet minder dan eenendertig (!) maal genomineerd geweest – twaalf maal als Musician of The Year (waarvan hij twee maal de prijs ook daadwerkelijk binnenhaalde). Zijn album Prodigal Son kreeg in 2008 vijf nominaties en twee prijzen, hetgeen hij in 2010 dunnetjes overdeed – met nog eens een extra nominatie erbovenop – voor de CD True Stories.

“One of the virtuoso instrumentalists of the English music scene” – The Guardian

“Simpson’s latest is a potent blend of the highest calibre…Simpson has never sung or played better” – Acoustic Magazine

Of hij nu Americaanse old-time muziek, blues, traditionele Britse folk, een Dylan-cover of zijn eigen materiaal speelt: Martin Simpson is onvoorspelbaar, onnavolgbaar en, als gitarist, van een ongekende subtiliteit en originaliteit.

foto: Graham Whitmore

DIT CONCERT IS UITVERKOCHT. U kunt zich eventueel aanmelden voor de wachtlijst via rootsaandezaan@gmail.com. We verwijzen u graag door naar o.a. De Lantaern in Zevenaar de dag erna. 


Zaterdag 15 september 2018 aanvang 20:15 in FLUXUS / DE VERKADEZAAL, WESTZIJDE 148, ZAANDAM

M A R T I N   &   E L I Z A   C A R T H Y

Martin Carthy is zo ongeveer de meest invloedrijke muzikant die de Engelse folk voortbracht. Ter illustratie: twee jaar voordat hij zelfs maar zijn eerste album uitbracht, werd hij al genoemd in de hoestekst van The Freewheelin’ Bob Dylan (1963!). Zijn duo met Dave Swarbrick bracht in de tweede helft van de jaren zestig legendarische albums voort. Beiden deden de folkpuristen gruwen toen ze vervolgens toetraden tot folkrockbands: Swarbrick werd lid van Fairport Convention, Carthy trad toe tot Steeleye Span, en vervolgens The Albion Country Band.

Hij keerde wel geregeld weer terug naar die pure folk, solo of met The Watersons – later Waterson:Carthy – de zingende dynastie uit Yorkshire (Carthy huwde Norma Waterson en werd dus familie), maar hij zat nooit ver af van het experiment.
Zo was hij één van de drijvende krachten achter folk-brass band Brass Monkey (met o.a. John Kirkpatrick) en zelfs dancebeats en oosterse muziek werden niet geschuwd in het recentere multiculturele collectief The Imagined Village.
De dochter van Martin Carthy en Norma Waterson, Eliza Carthy, was daar ook lid van – eerder troffen vader en zoon (én moeder Norma) elkaar muzikaal al in Waterson:Carthy. Eliza is sindsdien uitgegroeid tot één van de toonaangevende muzikanten in de Engelse folk, maar ook zij heeft zich nooit in het traditionele folk-hoekje vast laten roesten – zie o.a. haar recente werk met The Wayward Band. Hoewel ze veel hebben samengewerkt door de jaren heen zowel op het podium als op albums, maakten vader en dochter pas in 2014 een echt duo-album, te weten The Moral Of The Elephant – en dat was een album dat die folkpuristen dan wel weer blij maakte. Maar die lieden zijn tegenwoordig allang niet meer zo kortzichtig als dat ze in Carthy’s jonge jaren waren.
Er zijn slechts twee concerten in Nederland – het andere is de dag erna bij GUO Oisterwijk.
Tijdig reserveren een must!

TOEGANG € 23.50 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 16.00  

-kinderen halve prijs-


Vrijdag 12 oktober 2018 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

T H E   P O O Z I E S 

The Poozies – uit Schotland – lieten voor het eerst van zich horen aan het begin van de jaren negentig; het was destijds een bewuste keuze een collectief te vormen dat enkel uit vrouwen bestond.
Toegegeven, met een wat ondeugende naam – waarvoor kennelijk geen van de originele leden écht de verantwoordelijkheid wil nemen, maar toch is blijven hangen: een naam die afgeleid is van een door de dichter Robert Burns gefrequenteerd dames-van-plezier etablissement Poozie Nancy’s Door de jaren heen hebben The Poozies wereldwijd opgetreden, vermaard om hun veelzijdige repertoire, originele arrangementen en fraaie vocale harmoniëen. Wel zijn ze onderhevig geweest aan aardig wat wisselingen van qua line-up. Vaste waarde was altijd harpiste Mary Macmaster, die eerder –met Patsy Seddon, ook lange tijd Poozie– al lid was van het gerenommeerde harp-duo Sìleas. Ze werkte door de jaren heen samen met o.a. Sting en het recentere (en andermaal dames-collectief) Songs Of Seperation.
The Poozies ontstonden toen Sìleas in 1990 opnamen maakte voor een soloalbum van Sally Barker (in september 2016 bij Roots aan de Zaan te zien geweest als lid van Fotheringay). Er was een klik, en wat volgde was deze groep. Na de albums Dansoozies (1993) and Chantoozies (1995) maakte Barker plaats voor Kate Rusby – wiens succesvolle solocarriëre echter de groep ging overschaduwen, waarna deze plaats maakte voor violiste Eilidh Shaw. Zij vormt nu met Macmaster de overgebleven kern van de groep. Sally Barker kwam later wel weer terug, maar vertrok andermaal in 2016.
The Poozies echter gingen onverstoorbaar verder, nu met jong bloed in de vorm van twee nieuwe leden. Deze nieuwe line up doet nu Zaandam aan, compleet met gloednieuw album Punch. The Poozies anno 2018 bestaan uit Mary Macmaster (electro-harp, zang), Eilidh Shaw (viool, zang), Sarah McFadyen (viool, banjo, gitaar, zang) en Tia Files (gitaar, percussie, viool, zang).

En die naam? De dames zeggen hier nu over: “the feeling now is that it’s pretty rock and roll!”. In Rusland zouden ze zeggen: Poozie Riot!

TOEGANG € 17.50 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 11.00

-kinderen halve prijs-


Zondag 4 november 2018 aanvang 15:30 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

T H E   J I G A N T I C S 

Driemaal is scheepsrecht, zoals dat heet. The Jigantics kwamen bij Roots aan de Zaan – en voor het eerst in Nederland – in september 2014, als (ook voor ons) volslagen onbekenden, op aanraden van een bevriende promotor uit Engeland, deze veelzijdige en gedreven folk-roots-band waarvan de vaste kern doubleert als bluesband Sons of the Delta. Hun eerste album Daisy Roots was net uit. Dat concert was beslist een succes toen. Elk jaar zijn ze vervolgens teruggekeerd naar Nederland waar zich gestaag een schare fans vormde – en na twee jaar waren ze terug bij ons in Zaandam. Nog afgelopen november deden ze elders in Nederland drie (stijf uitverkochte) concerten.
Toen ze in november 2016 voor die tweede keer bij Roots aan de Zaan speelden, wisten slechts enkelen dat dit -bijna- het laatste optreden was van die line-up, daar de drukbezette Marion Fleetwood haar vizier op andere projecten wilde gaan richten. Diversen vroegen zich af: hoe nu verder met The Jigantics, want Marion’s rol hierin was dan wel niet bepalend, maar best groot. Een nieuwe line-up kwam, speelde enkele maanden, en ging.
Waarna het roer werd omgegooid en The Jigantics in het najaar van 2017 twee nieuwe leden op het toneel verschenen – een heer op (bas-)gitaar, en een dame op zang en … ukelele. Een geheel nieuw uitgangspunt voor deze bij zowel publiek als promotors bijzonder geliefde band, die een eigenzinnige mix van folk-rock-cajun-americana brengt. Ze kunnen rocken, om vervolgens moeiteloos over te stappen naar een folkballad. Over hun invloeden schreef de band zelf: “The whole wide world of music, thrown in a blender, throw in some seasoning and add a dance beat”.
De huidige line up van The Jigantics bestaat uit de drie oudgedienden Mark Cole (zang, harmonica, accordeon, mandoline, gitaar), Rick Edwards (gitaar, banjo, zang) en Martin Fitzgibbon (drums, zang). Nieuwe gezichten in de band zijn Keith Thompson (gitaar, bas, zang) en Sarah Kelly (zang, ukelele).

TOEGANG € 15.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN GRATIS (mits vantevoren gereserveerd)

-kinderen halve prijs-


Zaterdag 1 december 2018 aanvang 20:15 in FLUXUS / DE VERKADEZAAL, WESTZIJDE 148, ZAANDAM

G R Y P H O N

exclusief concert in Nederland

Andermaal een exclusief optreden in Nederland, nu van een band die in de jaren zeventig middeleeuwse/Renaissance-muziek versmolt met folk en (later) prog rock. Elk van hun vijf albums uit die tijd had een
uniek, eigen geluid. Gryphon’s titelloze debuutalbum uit 1973 was akoestisch, middeleeuws van sfeer, met plek voor nu en dan een luchtiger komische noot. Op Midnight Mushrumps (1974) werd het geluid verrijkt met rockinstrumenten, maar nog steeds is dat album de perfecte compagnon van de debuutplaat. De geheel instrumentale opvolger Red Queen To Gryphon Three (eveneens 1974) plaatste de band echter volledig in de prog rock hoek, met vier lang uitgespannen nummers – gebaseerd op een schaakspel – die nog wel het unieke instrumentarium (o.a. kromhoorn, fluit, fagot) lieten horen. Het wordt ook nu nog gezien als Gryphon’s magnum opus. Nog eens twee albums volgden, maar de fut was er eigenlijk wel een beetje uit – en Gryphon verdween na de tsunami die punk heette. Recentelijk kwam Gryphon weer bijeen, en er wordt zowaar gewerkt aan een gloednieuw album; het eerste in veertig (!) jaar. In Zaandam treden de originele leden Brian Gulland (o.a. kromhoorn, fagot), Graeme Taylor (gitaar) en David Oberlé (drums, percussie, zang) aan – verder met Graham Preskett (toetsen, viool), Andy Findon (blaasinstrumenten) en Rory McFarlane (bas).

TOEGANG € 20.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 15.00

-kinderen halve prijs-


Vrijdag 21 december 2018 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

L O R C Á N   M A C   M A T H Ú N A ,  

M A R T I N   T O U R I S H   &   D A I R E   B R A C K E N

exclusief concert in Nederland

We sluiten het jaar af in De Kleine Waarheid, en – figuurlijk gesproken – andermaal in Ierland, met wederom een exclusief concert voor dit land. Martin Tourish is de accordeonvirtuoos die met name bekend is als lid van Altan, dat in januari 2017 te gast was bij Roots aan de Zaan, toen in een uitverkocht Zaantheater.
Violist Daire Bracken was ooit lid van Danú en speelde met de grootste namen, van Liam Clancy tot Niamh Parsons. De voorman is vocalist Lorcán Mac Mathúna, en om zijn werk te beschrijven halen we even een artikel aan dat Marius Roeting voor New Folk Sounds schreef:
“Op en top Iers met die nasale naklank, bijna fluisterend en toch zo krachtig. Herkenbaar in de dictie, de ‘uitspraak’, ook in het Gaelic. Mac Mathúna zou een sean-nos (solo) zanger kunnen zijn, waar je uren naar kan luisteren. Gekluisterd alsof je naar een oude verhalenverteller luistert. En dat doe je in feite. Mac Mathúna heeft diezelfde betovering, diezelfde grandeur, hetzelfde hypnotiserende. En dan is er de muziek die hij maakt. Altijd vol overtuiging, hartstocht, diepgang, kennis, vernieuwend op het oude gebaseerd, maar voortschrijdend, niet conserverend en toch de traditie gerespecteerd hoog houdend”. Over
Daire Bracken’s vioolspel schreef Roeting: “Soms flitst hij over de snaren in duivels snelle, korte noten, maar met de volle akkoorden en polyfone tonen, schept hij een rijke, gedreven en krachtige achtergrond”.
Kort gezegd maken de heren muziek die niet de standaard Keltische deunen behelst, maar veel verder teruggaat in de geschiedenis. Deze muziek is gebaseerd op de ritmepatronen van de taal. De taal, in tekst of poëzie, die snelheid en cadans bepaalt.

TOEGANG € 18.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 12.00

-kinderen halve prijs-


e-mail rootsaandezaan@gmail.com