CONCERT-AGENDA

RESERVEREN: MAIL ONS

 

programma 2018-2019  

 


Zaterdag 15 september 2018 aanvang 20:00 in FLUXUS / DE VERKADEZAAL, WESTZIJDE 148, ZAANDAM

M A R T I N   &   E L I Z A   C A R T H Y

+ support: CocoNaff & Friends

UPDATE AANTAL BESCHIKBARE KAARTEN: minder dan 15

Martin Carthy is zo ongeveer de meest invloedrijke muzikant die de Engelse folk voortbracht. Ter illustratie: twee jaar voordat hij zelfs maar zijn eerste album uitbracht, werd hij al genoemd in de hoestekst van The Freewheelin’ Bob Dylan (1963!). Zijn duo met Dave Swarbrick bracht in de tweede helft van de jaren zestig legendarische albums voort. Beiden deden de folkpuristen gruwen toen ze vervolgens toetraden tot folkrockbands: Swarbrick werd lid van Fairport Convention, Carthy trad toe tot Steeleye Span, en vervolgens The Albion Country Band.

Hij keerde wel geregeld weer terug naar die pure folk, solo of met The Watersons – later Waterson:Carthy – de zingende dynastie uit Yorkshire (Carthy huwde Norma Waterson en werd dus familie), maar hij zat nooit ver af van het experiment.
Zo was hij één van de drijvende krachten achter folk-brass band Brass Monkey (met o.a. John Kirkpatrick) en zelfs dancebeats en oosterse muziek werden niet geschuwd in het recentere multiculturele collectief The Imagined Village.
De dochter van Martin Carthy en Norma Waterson, Eliza Carthy, was daar ook lid van – eerder troffen vader en zoon (én moeder Norma) elkaar muzikaal al in Waterson:Carthy. Eliza is sindsdien uitgegroeid tot één van de toonaangevende muzikanten in de Engelse folk, maar ook zij heeft zich nooit in het traditionele folk-hoekje vast laten roesten – zie o.a. haar recente werk met The Wayward Band. Hoewel ze veel hebben samengewerkt door de jaren heen zowel op het podium als op albums, maakten vader en dochter pas in 2014 een echt duo-album, te weten The Moral Of The Elephant – en dat was een album dat die folkpuristen dan wel weer blij maakte. Maar die lieden zijn tegenwoordig allang niet meer zo kortzichtig als dat ze in Carthy’s jonge jaren waren.

Het voorprogramma wordt verzorgd door CocoNaff & Friends – een “oriental fusion band”; muziek gebaseerd op Arabische maqams vermengd met flamengo – zie het als een muzikale connectie tussen Damascus en Andalucië. De Syrische gitarist Ahmad Naffory studeerde aan de conservatoria van Damascus en Beiroet. Als vluchteling is hij na allerlei omzwervingen – gedurende een voor vele lotgenoten rampzalige periode – in Amsterdam terecht gekomen. Met Claudia Willmitzer (oud, arabische voorloper van de luit) richtte Ahmad CocoNaff & Friends op, onder welke naam inmiddels twee albums zijn opgenomen. Het trio wordt gecompleteerd door Simon Basher, zelf een veteraan in het Londense sessie-circuit in de jaren negentig, aanvankelijk als bassist, later (en zo ook bij CocoNaff) op percussie.

Er zijn slechts twee concerten in Nederland van Martin & Eliza Carthy – het andere is de dag erna bij GUO Oisterwijk.
Tijdig reserveren een must!

NB dit is het laatste Roots aan de Zaan-concert in De Verkadezaal. Per 1 december 2018 staan onze grotere concerten in De Vermaning, Westzijde 80, Zaandam.

TOEGANG € 23.50 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 16.00  

-kinderen halve prijs-


Vrijdag 12 oktober 2018 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

T H E   P O O Z I E S 

The Poozies – uit Schotland – lieten voor het eerst van zich horen aan het begin van de jaren negentig; het was destijds een bewuste keuze een collectief te vormen dat enkel uit vrouwen bestond.
Toegegeven, met een wat ondeugende naam – waarvoor kennelijk geen van de originele leden écht de verantwoordelijkheid wil nemen, maar toch is blijven hangen: een naam die afgeleid is van een door de dichter Robert Burns gefrequenteerd dames-van-plezier etablissement Poozie Nancy’s Door de jaren heen hebben The Poozies wereldwijd opgetreden, vermaard om hun veelzijdige repertoire, originele arrangementen en fraaie vocale harmoniëen. Wel zijn ze onderhevig geweest aan aardig wat wisselingen van qua line-up. Vaste waarde was altijd harpiste Mary Macmaster, die eerder –met Patsy Seddon, ook lange tijd Poozie– al lid was van het gerenommeerde harp-duo Sìleas. Ze werkte door de jaren heen samen met o.a. Sting en het recentere (en andermaal dames-collectief) Songs Of Seperation.
The Poozies ontstonden toen Sìleas in 1990 opnamen maakte voor een soloalbum van Sally Barker (in september 2016 bij Roots aan de Zaan te zien geweest als lid van Fotheringay). Er was een klik, en wat volgde was deze groep. Na de albums Dansoozies (1993) and Chantoozies (1995) maakte Barker plaats voor Kate Rusby – wiens succesvolle solocarriëre echter de groep ging overschaduwen, waarna deze plaats maakte voor violiste Eilidh Shaw. Zij vormt nu met Macmaster de overgebleven kern van de groep. Sally Barker kwam later wel weer terug, maar vertrok andermaal in 2016.
The Poozies echter gingen onverstoorbaar verder, nu met jong bloed in de vorm van twee nieuwe leden. Deze nieuwe line up doet nu Zaandam aan, compleet met gloednieuw album Punch. The Poozies anno 2018 bestaan uit Mary Macmaster (electro-harp, zang), Eilidh Shaw (viool, zang), Sarah McFadyen (viool, banjo, gitaar, zang) en Tia Files (gitaar, percussie, viool, zang).

En die naam? De dames zeggen hier nu over: “the feeling now is that it’s pretty rock and roll!”. In Rusland zouden ze zeggen: Poozie Riot!

TOEGANG € 17.50 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 11.00

-kinderen halve prijs-


Zondag 4 november 2018 aanvang 15:30 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

T H E   J I G A N T I C S 

Driemaal is scheepsrecht, zoals dat heet. The Jigantics kwamen bij Roots aan de Zaan – en voor het eerst in Nederland – in september 2014, als (ook voor ons) volslagen onbekenden, op aanraden van een bevriende promotor uit Engeland, deze veelzijdige en gedreven folk-roots-band waarvan de vaste kern doubleert als bluesband Sons of the Delta. Hun eerste album Daisy Roots was net uit. Dat concert was beslist een succes toen. Elk jaar zijn ze vervolgens teruggekeerd naar Nederland waar zich gestaag een schare fans vormde – en na twee jaar waren ze terug bij ons in Zaandam. Nog afgelopen november deden ze elders in Nederland drie (stijf uitverkochte) concerten.
Toen ze in november 2016 voor die tweede keer bij Roots aan de Zaan speelden, wisten slechts enkelen dat dit -bijna- het laatste optreden was van die line-up, daar de drukbezette Marion Fleetwood haar vizier op andere projecten wilde gaan richten. Diversen vroegen zich af: hoe nu verder met The Jigantics, want Marion’s rol hierin was dan wel niet bepalend, maar best groot. Een nieuwe line-up kwam, speelde enkele maanden, en ging.
Waarna het roer werd omgegooid en The Jigantics in het najaar van 2017 twee nieuwe leden op het toneel verschenen – een heer op (bas-)gitaar, en een dame op zang en … ukelele. Een geheel nieuw uitgangspunt voor deze bij zowel publiek als promotors bijzonder geliefde band, die een eigenzinnige mix van folk-rock-cajun-americana brengt. Ze kunnen rocken, om vervolgens moeiteloos over te stappen naar een folkballad. Over hun invloeden schreef de band zelf: “The whole wide world of music, thrown in a blender, throw in some seasoning and add a dance beat”.
De huidige line up van The Jigantics bestaat uit de drie oudgedienden Mark Cole (zang, harmonica, accordeon, mandoline, gitaar), Rick Edwards (gitaar, banjo, zang) en Martin Fitzgibbon (drums, zang). Nieuwe gezichten in de band zijn Keith Thompson (gitaar, bas, zang) en Sarah Kelly (zang, ukelele).

TOEGANG € 15.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN GRATIS (mits vantevoren gereserveerd)

-kinderen halve prijs-


Zaterdag 1 december 2018 aanvang 20:15 in DE VERMANING, WESTZIJDE 80, ZAANDAM

G R Y P H O N

exclusief concert in Nederland

Andermaal een exclusief optreden in Nederland, nu van een band die in de jaren zeventig middeleeuwse/Renaissance-muziek versmolt met folk en (later) prog rock. Elk van hun vijf albums uit die tijd had een
uniek, eigen geluid. Gryphon’s titelloze debuutalbum uit 1973 was akoestisch, middeleeuws van sfeer, met plek voor nu en dan een luchtiger komische noot. Op Midnight Mushrumps (1974) werd het geluid verrijkt met rockinstrumenten, maar nog steeds is dat album de perfecte compagnon van de debuutplaat. De geheel instrumentale opvolger Red Queen To Gryphon Three (eveneens 1974) plaatste de band echter volledig in de prog rock hoek, met vier lang uitgespannen nummers – gebaseerd op een schaakspel – die nog wel het unieke instrumentarium (o.a. kromhoorn, fluit, fagot) lieten horen. Het wordt ook nu nog gezien als Gryphon’s magnum opus. Nog eens twee albums volgden, maar de fut was er eigenlijk wel een beetje uit – en Gryphon verdween na de tsunami die punk heette. Recentelijk kwam Gryphon weer bijeen, en er wordt zowaar gewerkt aan een gloednieuw album; het eerste in veertig (!) jaar. In Zaandam treden de originele leden Brian Gulland (o.a. kromhoorn, fagot), Graeme Taylor (gitaar) en David Oberlé (drums, percussie, zang) aan – verder met Graham Preskett (toetsen, viool), Andy Findon (blaasinstrumenten) en Rory McFarlane (bas).

TOEGANG € 20.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 15.00

-kinderen halve prijs-


Vrijdag 21 december 2018 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

L O R C Á N   M A C   M A T H Ú N A ,  

M A R T I N   T O U R I S H   &   D A I R E   B R A C K E N

exclusief concert in Nederland

We sluiten het jaar af in De Kleine Waarheid, en – figuurlijk gesproken – andermaal in Ierland, met wederom een exclusief concert voor dit land. Martin Tourish is de accordeonvirtuoos die met name bekend is als lid van Altan, dat in januari 2017 te gast was bij Roots aan de Zaan, toen in een uitverkocht Zaantheater.
Violist Daire Bracken was ooit lid van Danú en speelde met de grootste namen, van Liam Clancy tot Niamh Parsons. De voorman is vocalist Lorcán Mac Mathúna, en om zijn werk te beschrijven halen we even een artikel aan dat Marius Roeting voor New Folk Sounds schreef:
“Op en top Iers met die nasale naklank, bijna fluisterend en toch zo krachtig. Herkenbaar in de dictie, de ‘uitspraak’, ook in het Gaelic. Mac Mathúna zou een sean-nos (solo) zanger kunnen zijn, waar je uren naar kan luisteren. Gekluisterd alsof je naar een oude verhalenverteller luistert. En dat doe je in feite. Mac Mathúna heeft diezelfde betovering, diezelfde grandeur, hetzelfde hypnotiserende. En dan is er de muziek die hij maakt. Altijd vol overtuiging, hartstocht, diepgang, kennis, vernieuwend op het oude gebaseerd, maar voortschrijdend, niet conserverend en toch de traditie gerespecteerd hoog houdend”. Over
Daire Bracken’s vioolspel schreef Roeting: “Soms flitst hij over de snaren in duivels snelle, korte noten, maar met de volle akkoorden en polyfone tonen, schept hij een rijke, gedreven en krachtige achtergrond”.
Kort gezegd maken de heren muziek die niet de standaard Keltische deunen behelst, maar veel verder teruggaat in de geschiedenis. Deze muziek is gebaseerd op de ritmepatronen van de taal. De taal, in tekst of poëzie, die snelheid en cadans bepaalt.

TOEGANG € 18.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 12.00

-kinderen halve prijs-


Zondag 20 januari 2019 aanvang 15:30 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

C H I M E R A

We beginnen het jaar ietwat bescheiden: in de kleine zaal en van eigen bodem. De groep Chimera is begonnen in 1974 toen Bas en Marry Verkade besloten om als folkduo op te gaan treden. De band is vernoemd naar het vliegende paard uit het sprookje Psyche van Couperus, waarin het dier symbool staat voor ‘inspiratie’. 
Er werd aanvankelijk gekozen voor Engelstalig materiaal en een traditionele kleinschalige aanpak. In de jaren zeventig en tachtig groeide de band echter uit tot een zesmansformatie, waarbij invloeden uit de progrockhoek niet geschuwd werden. In deze periode werden, op het Stoof-label, twee legendarische albums uitgebracht: Des Duivels Oorkussen (1980) en Obstakel (1981). 
Destijds was Chimera een eigenzinnig gezelschap dat opviel door de verrassende en vindingrijke arrangementen. Mede hierdoor en het karakteristieke stemgeluid van Marry Verkade kreeg de groep een unieke plaats binnen de folkwereld, en de originele albums – ware collector’s items op vinyl – zijn gewild in binnen- en buitenland. New Folk Sounds schreef in een terugblik op dat debuutalbum: “de muziek van Chimera is geheimzinnigheid, een beetje duister en mysterieus. Te gedurfd voor sommigen in de traditionele folkwereld, maar daar buiten vaak lovend ontvangen”. 
Na het afscheidsconcert in De Doelen op Rotterdam Folk in 1982 werd het echter stil rond de groep. Jaren later kwamen ze echter terug, nu met Nederlandstalige muziek van eigen hand met een vleugje folk. In 2010 verscheen een heus nieuw album, Uitgevlogen – maar zo uitgevlogen waren ze niet daar dit gevolgd werd door Gestolen Lente in 2016. Bas (gitaar/bouzouki/zang) en Marry Verkade (fluit/zang) worden bijgestaan door hun zoon Marijn (bas/bouzouki/zang) – een ware familie-band – en Bart Tijdeman (percussie). 

TOEGANG € 12.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN GRATIS (mits vantevoren gereserveerd)
-kinderen halve prijs-


Zondag 10 februari 2019 aanvang 15:30 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

J E Z   L O W E

Na jarenlang voornamelijk met zijn band The Bad Pennies opgetreden te hebben, komt de bekende Noord-Engelse singer/songwriter met-ierse-roots Jez Lowe solo terug naar Nederland – dit maal ook naar Zaandam. 
Jez is een folkmuzikant van groot formaat in de UK en ver daarbuiten: hij heeft wereldwijd opgetreden, en zijn vaak sociaal bewogen songs (de uitzichtloze situatie rond de mijnen in de jaren tachtig bleken een bron van inspiratie) zijn opgenomen door o.a. Fairport Convention, The Unthanks en The Dubliners.
Jez heeft een flink steentje bijgedragen aan de Radio Ballads, een documentaire-serie op BBC Radio 2, als vervolg op de legendarische serie met diezelfde naam van Ewan MacColl en Charles Parker van lang geleden. Hij schreef er vele nieuwe songs voor, die vertolkt werden door hemzelf, maar ook door o.a. Barry Coope en Bob Fox. 
Door de jaren heen verschenen vele albums – zowel met The Bad Pennies als solo. De meest recente – Jez’ negentiende – is getiteld The Ballad Beyond.
Een zijweg van de Radio Ballads, getiteld  The Ballad of the Games – uitgezonden rond de olympische spelen in Londen in 2012, leverde een schat aan nieuwe songs op. 
“The best singer songwriter to come out of the UK for a long time” – aldus niemand minder dan Richard Thompson. 

TOEGANG € 17.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 11.00
-kinderen halve prijs-


 

Zaterdag 2 maart 2019 aanvang 20:15 in DE VERMANING, WESTZIJDE 80, ZAANDAM

C C C   I N C .

Tweemaal speelden ze al bij Roots aan de Zaan, beide keren uitverkocht, en dat zal nu ook wel gebeuren, zo is de verwachting. Het voelt nog maar kort geleden dat CCC Inc. in december 2017 het dak van de Verkadezaal speelde: de uitstekend ontvangen, succesvolle 50-jarig jubileum-tour heeft hen vervolgens doen besluiten er toch nog een keer voor te gaan – dat wil zeggen, na een sabbatical van een jaar. Een sabbatical die overigens enkel voor sommige bandleden geldt, want in 2018 staat veertig jaar Doe Maar centraal: de band die eind jaren zeventig opkwam, enkele jaren na het oorspronkelijke einde van CCC Inc. – met totaal andere muziek, voor een compleet ander publiek, maar met wat overlap qua muzikanten. 
Maar dat was enkele hoofdstukken verder in het verhaal. Jaren eerder, in 1967, hadden een paar Amsterdamse vrienden CCC Inc. opgericht. De band kreeg binnen de kortste keren een cultstatus door hun weergaloze live concerten, en door samen in een commune te gaan wonen. Vanuit een boerderij in de Brabantse Peel bestoken zij het hele land met hun aanstekelijke mix van folk en americana. Ze waren destijds de eerste band in Nederland die deze muziek bracht en nu, een halve eeuw later, doen ze dat nog steeds – en is het alsof de tijd geen vat op hen heeft gehad. 
Albums als To Our Grandchildren (1971) an Castle In Spain (1973) werden klassiekers, en zijn inmiddels terug te vinden in de veertien CD’s tellende overzichts-box CCC Inc. 1967-2017.
De band bestaat uit Joost Belinfante (fiddle, mandoline, mondharmonica, zang), Jaap van Beusekom (banjo, dobro, autoharp, zang), Ernst Jansz (wasbord, piano, accordeon, zang), Huib Schreurs (mondharmonica, concertina, zang), Jan Hendriks (gitaar) en Richard Wallenburg (bas).

foto: Jaap Reedijk

TOEGANG € 23.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 16.00
-kinderen halve prijs-


Vrijdag 22 maart 2019 aanvang 20:15 in DE VERMANING, WESTZIJDE 80, ZAANDAM

T R A D a r r r

exclusief concert in Nederland

Goede oude, maar in een vers jasje gestoken Britse folkrock, vertolkt door een zevenkoppige band die met recht als supergroep in het genre kan worden aangemerkt, met ex-leden van o.a. Little Johnny England, The Dylan Project, Fotheringay en The Jigantics. PJ Wright (leadgitaar/zang) speelde tweemaal eerder bij Roots aan de Zaan: in 2013 met Fifteen String Trio en in 2016 in de Trevor Lucas-rol in Fotheringay. Lang was hij de gitarist in Steve Gibbons’ band, tot hij de folkrock omarmde in Litte Johnny England, waarin ook Guy Fletcher (viool/mandoline/gitaar/zang) en -later- Mark Stevens (drums) speelden. Deze Little Johnny England-kern wordt nu versterkt met zanger/gitarist Gregg Cave plus multi-instrumentaliste/zangeres Marion Fleetwood, die eerder bij ons te zien was als lid van The Jigantics en nog eens een keer solo als support act. Samen vorm(d)en Marion en Gregg bovendien het duo Fleetwood Cave. Violiste Gemma Shirley opereert eveneens als opera-zangeres, doch niet noodzakelijkerwijs in TRADarrr! Brendan o’Neill tenslotte is de nieuwe basgitarist, en neemt de plek in van voormalig Steeleye Span-bassist Tim Harries.
Debuutalbum Cautionary Tales uit 2015 was een folkrock-project met diverse gastmuzikanten waaronder diverse (ex-)Fairport-leden; op de opvolger Further Tales of Love, Death and Treachery (2017) stond de band als collectief meer centraal.
“With Further Tales, TRADarrr have generously delivered on the promise shown by their debut album. These new tales are the product of a band bursting with ideas. Sure, there are passages that are the clear descendants of classic 1970s folk rock and they are worthy bearers of the family name. But, far more, this is an album focussed on exploring variations in instrumentation and vocal arrangements, finding different ways to reinvigorate traditional songs and tunes” – Folkradio.co.uk

foto: Paul Michael Hughes

TOEGANG € 17.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 11.00
-kinderen halve prijs-


Vrijdag 12 april 2019 aanvang 20:15 in DE VERMANING, WESTZIJDE 80, ZAANDAM

T H E   H E N R Y   G I R L S

Het is gewoon een mooie gewoonte aan het worden; zijn er twee jaar voorbij, en is het lente? Dan komen vanuit Inishowen, Donegal, Ierland The Henry Girls weer over. Elke keer overtrof het bezoekersaantal dat van het vorige concert, zal dat ook nu het geval zijn? In juni 2013, we waren nog maar net gestart, waren ze onze eerste internationale act, toen in Serah Artisan – en jazeker was er een klik. 
Twee jaar later, in april 2015, kwamen ze terug, toen naar de destijds nieuwe stek De Vermaning. Nog eens twee jaar later was het april 2017, hadden ze net een nieuw album uit  – Far Beyond The Stars – en stonden ze in alweer een nieuwe locatie, De Verkadezaal. Belanden we in april 2019, dan hebben we de dames nu eindelijk eens voor de tweede keer onder één dak. 
Onze wervende tekst geldt ook gewoon deze vierde keer: als een spons zuigen The Henry Girls hun invloeden op -een vleug traditioneel Iers, een snuf americana, een scheut bluegrass- en brouwen er een volstrekt eigen stijl van. Zo groeiden ze het afgelopen decennium langzaam uit tot een van de meest geliefde folk/roots bands uit Ierland. Gerenommeerd vanwege hun fraaie close-harmony zang, kan de stijlvergelijking gemaakt worden met bijvoorbeeld Crosby, Stills & Nash en The Indigo Girls. The Henry Girls – genoemd naar de grootvader van de zussen – bestaan uit de gezusters McLaughlin: Karen (viool, gitaar, banjo, ukelele, zang), Joleen (harp, piano, mandoline, zang) en Lorna (piano, accordeon, zang).

foto: Lorcan Doherty

TOEGANG € 18.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 12.00
-kinderen halve prijs-


Vrijdag 17 mei 2019 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

L O R E

We blijven – met een oog op het vorige concert – een maandje extra steken in Ierland: specifiek, een band uit Derry, Noord Ierland. 
In 2015 bracht de indie-folkgroep groep Lore haar titelloze debuut-EP uit en dat leidde direct tot een nominatie voor de Pure M Award voor zowel Best Irish Band als Best EP. Een jaar later volgde de tweede EP Believe
De naam Lore komt logischerwijze van het woord folklore. 
Zangeres Carolann Carlile – geboren in Belfast, getogen in Derry – is frontvrouw, en wordt kundig gesteund door Raymond o’Kane op piano. Op mandoline en gitaar vinden we oprichter Luke McCloskey, en de meest recente aanwinst is Rebecca Hall (viool/fluit) die, zo lezen we in hun bio, haar eigen tattoos ontwerpt – dat u het weet. 

Qua geluid worden vergelijkingen getrokken met Melissa Etheridge, Tori Amos, 10.000 Maniacs en Sarah McLachlan, en we hebben zo het idee dat we van Lore nog veel gaan horen. 
“Carolann Carlile embodies a powerful yet angelic voice that truly brings the music to life and shows us what Irish singing is all about” – Pure M Magazine

TOEGANG € 12.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN GRATIS (mits vantevoren gereserveerd)
-kinderen halve prijs-


Vrijdag 31 mei 2019 aanvang 20:15 in DE KLEINE WAARHEID, KLAUWERSHOEK 4-8, ZAANDAM

T H E   Y O U N G   ‘ U N S

exclusief concert in Nederland

Uit het noorden van Engeland – waar belangstelling voor voorouders en hun rijke traditie tot een algemene volkssport is uitgegroeid – komen de drie heren van The Young ‘Uns: Sean Cooney, David Eagle en Michael Hughes kennen elkaar al sinds hun jeugd: Ze waren nog tieners toen ze met folk in aanraking kwamen – in de plaatselijke pub, vervolgens in de lokale folkclub waar ze, fris en jong, eigenlijk de logische bandnaam door het publiek aldaar in de schoot geworpen kregen.
Live optredens met een zelden gezien optimisme, dynamiek en humor, waardoor hun vaak als close-harmony gebrachte nummers al snel tot vrolijkheid en mee zingen leidt bij het aanwezige publiek.
Het is zeker niet alleen acapella wat de klok slaat, maar het zwaartepunt ligt daar wel op. Dit jonge trio is gaan grasduinen in de songs die hun door de vroegere generaties werd achtergelaten en door een overlevering onder de aandacht is gebleven. Het legt ze geen windeieren: in hun thuisland zijn ze top of the bill en staan ze in grote theaters. Bij de BBC Folk Awards 2018 werd hun recente album Strangers uitgeroepen tot beste album van het jaar. Naast traditionals zingen ze ook eigen nummers, die uitstekend in de traditie passen.
“The Young’uns have perfected a sound that is as unique as it is uplifting, and it would be no surprise if their already burgeoning popularity were to rise to even greater heights”– folkradio.co.uk

TOEGANG € 18.00 (e-mail rootsaandezaan@gmail.com)
LEDEN € 12.00
-kinderen halve prijs-


e-mail rootsaandezaan@gmail.com